Våra tjänster

Allmän affärsjuridik 

Oberoende av bransch och storlek bistår vi med rådgivning i olika typer av affärer och avtalssituationer. Såväl affärer som är vanligt återkommande inom verksamheten som affärer som är unika. Ett avtal ska vara anpassat för den aktuella situationen och bygga på den kommersiella och juridiska risknivå som klienten har för situationen. Alla affärsmässiga överväganden ska beaktas så att avtalet speglar de förväntningar som parterna har på avtalet. En förståelse för klientens verksamhet och affär är för oss en självklarhet för ett väl anpassat avtal. 

Vi upprättar, granskar och förhandlar nationella och internationella avtal, bland annat samarbetsavtal, sekretessavtal, aktieägaravtal (kompanjonsavtal), joint venture-avtal, allmänna villkor, inköps-, tillverknings- och leveransavtal, utvecklingsavtal, licensavtal och olika typer av återförsäljar-, agent- och distributionsavtal.

Inom offentlig upphandling kan vi bistå med rådgivning genom hela affären, från anbudsstöd till avtalsstöd under pågående kontrakt och vid eventuella tvister (inkluderat överprövningar). För offentlig upphandling är kunskapen kring det upphandlingsrättsliga regelverket centralt.

I samband med förvärv eller överlåtelse av företag uppkommer i regel ett stort antal frågor. Vi bistår med rådgivning både till säljare och köpare av företag, såväl avseende juridisk due diligence som avseende avtalsförhandlingar och avtalsdokumentation.

Under allmän affärsjuridik hanteras även avtal och verksamhetsrelaterade frågor kopplat till att starta, äga, driva och omstrukturerar bolag.

Arbetsrätt 

Inom arbetsrättens område täcker vi samtliga arbetsrättsliga aspekter som kan bli aktuella, oberoende av bransch och om du är arbetsgivare eller arbetstagare. Det innefattar bland annat rådgivning avseende ingående och avslutande av anställningsavtal, förhandlingar och frågor kring kollektivavtal, anställningsskyddsfrågor, hantering vid verksamhetsövergång, olika typer av förmåner (pensions-, bonus- eller incitamentsprogram) och policydokument inom området. Området täcker även in hantering av diskrimineringsfrågor och arbetsmiljörättsliga ärenden.

Vi har förståelse för arbetsrättens specifika förutsättningar och många gånger korta tidsfrister. Eftersom arbetsrättsliga konflikter inte bara tenderar att bli kostsamma, utan även kan innebära påfrestningar på företagets personal, arbetar vi gärna proaktivt tillsammans med våra klienter för att i möjligaste mån undvika tvister.

Hantering av arbetsrättsliga tvister, inkluderat skadeståndstvister (såsom exempelvis skadeståndstvister avseende sekretess eller konkurrens), kan vi hjälpa till med oavsett om processen ska hanteras av allmän domstol, av Arbetsdomstolen eller genom skiljeförfarande.

Entreprenad och fastighetsrätt 

Inom entreprenader hjälper vi till att utarbeta och granska avtal och anbudsdokumentation inför en entreprenad, ett bygg- eller anläggningsprojekt (även offentlig upphandlade entreprenader). Under pågående entreprenad bistår vi med löpande rådgivning för de frågor som dyker upp hos våra klienter. Vår kunskap om standardavtal och branschpraxis inom entreprenadrätten kombinerar vi med kännedom om entreprenadbranschens förutsättningar vid var tid. Inom entreprenad är det viktigt att ha en ingående förståelse för branschens specifika förutsättningar, särskilt i och med att det inte finns någon lagstiftning som reglerar förhållanden mellan beställare – entreprenör och/eller konsult.

Vid fall att tvister uppstår stöttar eller företräder vi våra klienter även i dessa situationer. Är det stora och komplicerade rättstvister har vi ett upparbetat kontaktnät av specialister för vidare hantering av tvisten.

För fastighetssektorn hanterar vi löpande frågor kopplat till kommersiell hyresrätt, inkluderat tvister kring hyresrättsliga frågor. Utöver kommersiell hyresrätt bistår vi även kring köp och försäljning av fastigheter, exploatering och frågor kopplat till fastigheter inom entreprenader.

Tvistlösning 

Tvister i kommersiellt förhållanden är emellanåt oundvikliga. Vi hjälper till med att försöka lösa tvister, i första hand genom att försöka nå en samförståndslösning mellan parterna. Kan någon uppgörelse inte nås, biträder vi löpande våra klienter inom tvisteprocesser i såväl allmän domstol som skiljedomstol. Vi hanterar även ärenden gentemot det offentliga, men processer inom förvaltningsdomstolarna.

Inför en potentiell tvist är rekommendationen att i ett så tidigt skede som möjligt kontakta ditt juridiska ombud. En tvist medför i regel inte bara kostnader för företaget utan även påfrestningar på företagets personal, vilket inte ska underskattas.  Många tvister kan lösas redan i ett tidigt stadium. Oavsett om tvisten kan lösas i ett tidigt skede eller om det blir en fullskalig process i domstol, ser vi till att vår rådgivning bygger på såväl juridiska som kommersiella överväganden för bästa affärsmässiga resultat.